فرهنگی اجتماعی

خارج شدن زن از منزل بدون اذن شوهر چه حکمی دارد؟

سوال: مواردی که زن می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود چیست؟
امام خمینی(ره):
اذن همسر لازم است مگر شرط ضمن عقد کرده باشد یا به خاطر کار واجبی از منزل خارج شود.
اجازه شوهر در حج واجب شرط نیست.
(استفتائات، ج۳، ص ۱۴۸، س ۸۱۰، مناسک حج محشی، ص ۶۱، س ۸۷)



:: برچسب‌ها: زن, منزل, شوهر, واجب, شرط, فتوا, مجتهد, حج واجب, نفقه, معاش, شرع, اعتقادی, معالجه, بیماری, ضرر, تهدید, دادخواهی, تظلم, صله رحم, ,
نويسنده : علی


راهکارهای مقابله ای سخت با جنگ نرم

شواهد تاریخی نشان می دهد، از وقتی که جنگ سخت آغاز شد، عملیات روانی یا جنگ نرم نیز شکل گرفت. به عنوان مثال

 چنگیزخان پیش از آغاز هر مرحله جنگ ، موجی از هراس را در منطقه مورد نظر ایجاد می کرد. این وحشت عمومی توسط اهالی

 همان منطقه به ویژه تجّار، به سایر مناطق منتقل می شد.

 



:: برچسب‌ها: جنگ سرد, مقابله, جنگ نرم, عملیات روانی, هراس, وحشت, نیرو, روحیه, هنرجنگ, رسانه, ماهیت, افکار, تبلیغ, ماهواره, تروریست, ,
نويسنده : علی


تمام‌ مراتب‌ حقّ، از خداوند است‌

 

دربارۀ آيۀ مباركۀ

 الْحَقُّ مِن‌ رَّبِّكَ فَلَا تَكُن‌ مِّنَ الْمُمْتَرِينَ. [7] «حقّ از پروردگار تست‌؛ بنابراين‌ از شكّ آورندگان‌ مباش‌!»

فرموده‌اند: اين‌ جملۀ الْحَقُّ مِن‌ رَّبِّكَ «حقّ از پروردگار تست‌» از بديع‌ترين‌ بيانات‌ قرآن‌ است‌، چون‌ حقّ را مقيّد به‌ « مِن‌ » نموده‌ كه‌ دلالت‌ بر ابتدا ميكند: «حقّ از پروردگار تست‌» و مقيّد به‌ چيز ديگري‌ نكرده‌است‌. مثلاً نفرموده‌است‌: الْحَقُّ مَعَ رَبِّكَ «حقّ با پروردگار تست‌» زيرا در اين‌ جمله‌ بحسب‌ حقيقت‌، شائبۀ شرك‌ و نسبت‌ عجز به‌ سوي‌ خداوند متعال‌ است‌.



:: برچسب‌ها: مراتب, حق, خداوند, وجود, خیر, آیات آفاقیه, انفسیه, موجودات بیرون, ذات, مظاهر, محسوسات, آیات بیرون, جمال, جلال, آفرینش شب, روز, کوه, دشت, دریا, درختان,
نويسنده : علی


آثار شوم غفلت از یاد خدا

 

الف) آلوده شده جان

غفلت یکی از موانع سیر انسان به سوی خدا و سبب گمراهی جان است. در فرهنگ دینی، غفلت نوعی رجس و پلیدی بر قلب انسان معرّفی شده است. در مناجات شعبانیّه آمده است:

«فَشَکرتُکَ بِإدخالی فی کَرَمِکَ و لِتَطهیر قَلبی مِن أوساخِ الغَفلةِ عَنک»[32] خدایا! ما تو را شاکریم که دلهایمان را از آلودگی غفلت پاک کردی.



:: برچسب‌ها: غفلت ازیادخدا, موانع, پلیدی, تزکیه, عذاب سخت, صعد, همنشینی باشیطان, عشی, شب کوری, غافل, تنگی زندگی, کوری آخرت, ذکر, وسوسه,
نويسنده : علی


آثار ذکر

نقش سازنده‌ی یاد خدا در حیات فردی و اجتماعی جامعه‌ی انسانی غیر قابل تردید است. جامعه‌ای که در آن یاد خدا حاکم شد، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی در آن کمتر به چشم می‌خورد، زیرا مفاسد اخلاقی فردی و مفاسد اجتماعی همگی ناشی از غفلت از خدای متعال است و هرگاه آرامش فردی ناشی از یاد خدا، مبدل به آرامش جمعی گردد و روابط اجتماعی و اقتصادی براساس آن استوار گردد، دیگر برای بی‌عدالتی و ستم و زیر پا نهادن حقوق دیگران و بی‌انصافی و رباخواری و... جایی نخواهد ماند.[17] در قرآن کریم برای یاد خدا آثار و نتایجی بیان شده است  که هر یک از آنها در سعادت انسان و جامعه تأثیر بسزایی دارد و در ادامه به چند مورد از مهمترین آنها اشاره­ای خواهیم داشت.



:: برچسب‌ها: آثارذکر, سازنده, جلب نظر الهی, مرایادکنید, تاشمارایادکنم, آرامش قلبی, قدرت روحی, فضایل, خشیت, نورانیت, بصیرت, امان ماندن از شرشیطان,
نويسنده : علی


مراتب ذکر.2

ذکر دارای مراتبی است که به آن اشاره می‌کنیم:

اولین مرتبه از مراتب ذکر، ذکر لفظی و زبانی است، ذکر زبانی به جا آوردن حمد و ثنای الهی، درد و دل کردن، درخواست کمک از خداوند است. این نوع ذکر اگرچه درجه‌ی آن از دیگرانواع آن کمتر است ولی مفید است، زیرا زبان در این ذکر به وظیفه‌ی خود قیام کرده و علاوه بر آن ممکن است این تذکر پس از مداومت و قیام به شرایط آن، اسباب باز شدن زبان قلب نیز باشد.



:: برچسب‌ها: مراتب ذکر, لفظی, زبانی, درددل, مفید, معنوی, توجه به معنی, قلبی, باتمام قلب, علم, آگاهی, حضورخدا, محبوب, درتمام احوال, عدم غفلت, انقطاع الی الله,
نويسنده : علی


ذکر.غفلت.نسیان.1

حمد و ستایش خدای را سزاوار است که حمد را مفتاح ذکرش نهاد و سبب فزونی فضلش شمارد، ذکری که دل حیران را قرار و سکون می­بخشد و آدمی را از پرتگاه غفلت به آستان حضور آرد و از ظلمات به کرانه‌ی نور رساند.

ذکرش صیقل دل است و اکسیر عشق، موجب الفت است و سرمایه عزت. خدایی که از سر لطف و بنده‌پروری باب ذکر خود را بر همگان گشود و گنج معرفتش را به رمز اذکار گشودن داد.

و به این حقیقت در مناجات امام زین العابدین(ع) اشاره شده است: «الهی لَو لا الواجِبُ مِن قبولِ أمرِکَ لَنَزهتکَ مِن ذِکری ایّاکَ عَلی أنّ ذِکری لَکَ بقدری لایقدرِک»

«معبود من، اگر نبود پذیرش فرمانت واجب، منزه می‌دانستم که چون من ذکر تو گوید زیرا ذکر من، به اندازه‌ی فهم من است نه به اندازه‌ی عظمت تو.»

در این تحقیق پس از مفهوم شناسی برخی واژه­ها، به برخی از آثار و موانع ذکر به اختصار می‌پردازیم.



:: برچسب‌ها: ذکر, گنج, یادآوری, معرفت, قلبی, زبانی, غفلت, لغزش, بی توجهی , بی حضور, اعراض یاداو, مانع, مسافر, نسیان, فراموشی, ,
نويسنده : علی


آقاسیدعلی شوشتری

در حدود متجاوز از يكصد سال پيش در شوشتر عالمى جليل القدر مصدر قضاء و مراجعات عامّه بوده است به نام آقا سيّد على شوشترى. ايشان مانند ساير علماى اعلام به تصدّى امور عامّه از تدريس و قضاء و مرجعيّت اشتغال داشته‏اند. يك روز ناگهان كسى در منزل را مى‏زند، وقتى كه از او سؤال

 مى‏شود مى‏گويد: در را باز كن كسى با شما كارى دارد. مرحوم آقا سيّد على وقتى در را باز مى‏كند مى‏بيند شخص جولائى (بافنده‏اى) است، مى‏گويد: چكار داريد؟ مرد جولا در پاسخ مى‏گويد: فلان حكمى را كه نموده‏ايد طبق دعوى شهود به ملكيّت فلان ملك براى فلان كس، صحيح نيست. آن ملك متعلّق به طفل صغير يتيمى است و قباله آن در فلان محلّ، دفن است.



:: برچسب‌ها: سیدعلی, شوشتری, حکم, اشتباه, نجف, دستورات, شیخ انصاری, فقه, اخلاق, ملاحسین قلی همدانی, ملکی تبریزی, احمدکربلایی, شیخ محمدبهاری, مراقبه, توجه به نفس, ,
نويسنده : علی


داستان کوتاه و زیبای موسی و بدترین بنده خدا

روزی حضرت موسی (ع)رو به بارگاه ملکوتی خداوند کرد و از درگاهش درخواست نمود:بار الها، می خواهم بدترین بنده ات را ببینم.

ندا آمد: صبح زود به در ورودی شهر برو. اولین کسی که از شهر خارج شد، او بدترین بنده ی من است



:: برچسب‌ها: موسی, بدترین بنده, پدر, بهترین بنده, تعجب, کوه, سوال, گناهان, مهربان, ,
نويسنده : علی


دعای امام رضا علیه السلام برای برطرف کردن غم و اندوه

دعای امام رضا علیه السلام برای برطرف کردن غم و اندوه

 همه ما در زندگی خود گرفتار بلیه ها و مشکلات می شویم که بسیاری از آنها ما را در غم واندوه بزرگ و یا کوچک می برد.برای رفع این اندوه راهکارهایی معمولا کارشناسان به تناسب تخصص خود ارایه می دهند اما تمسک به ذات باری تعالی با خواندن برخی اوراد و دعاها شاید بهترین کلید برطرف شدن آن باشد.

به عنوان مثال حضرت امام رضا علیه السلام دعایی برای برطرف کردن غم واندوه دارند .



:: برچسب‌ها: بلیه, مشکلات, امام رضا, غم, نماز, دعا, سجده, حاجت, اجابت, اندوه,
نويسنده : علی


مناظره امام صادق با کسی که خدا را قبول نداشت

 روایتی درباره چگونگی مناظره امام صادق که درود خدا بر او باد، با فردی که منکر خدا بود در اصول کافی ذکر شده که در متن زیر می خوانید.

در سرزمین مصر، مردی به نام «عبدالملک» می‌زیست و به دلیل اینکه نام پسرش عبدالله بود، به او «ابو عبدالله» (پدر عبدالله) می‌گفتند. عبدالملک منکر خدا بود، و اعتقاد داشت جهان هستی خود به خود آفریده شده است.



:: برچسب‌ها: امام صادق, اصول کافی, مصر, عبدالملک, منکرخدا, زمین, آسمان, خدا, اتکار, عاقل, موجودات, جهل, هشام, ,
نويسنده : علی


نگاه به نا محرم

قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذٰلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ‌
به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان پاکیزه ‏تر است، زیرا خدا به آنچه مى‏ کنند آگاه است.»

سوره مبارکه نور – آیه ۳۰



:: برچسب‌ها: نگاه به نامحرم, پاکدامنی, درمان, فاصله, شهوت, ارزش اجتمایی, حسرت, نورانی شدن قلب, صحت, علم, معرفت, ,
نويسنده : علی


تجسم اعمال در قیامت

 

خداوند در قرآن سوره اسراء آیات ۱۳ و ۱۴ می فرماید: «و نخرج له یوم القیامة کتابا یلقیه منشورا» و بیرون می آوریم – یعنی چیزی وجود دارد و مخفی است، ظاهرش می کنیم – برای او در روز قیامت کتابی یعنی نوشته ای که آن نوشته را باز شده می بیند، یعنی مثل یک کتاب باز شده نه مثل یک کتاب بسته، کتابی که جلو چشمش باز است و دارد می خواند. بعد هم به او می گوییم: «اقرأ کتابک؛ کتاب خود را بخوان».



:: برچسب‌ها: تجسم, قرآن, قیامت, اعمال, مکتوب, دیدن اعمال, پاداش, جزا, طرف راست, طرف چپ,
نويسنده : علی


شیعیان به چه علت بر تربت سجده می کنند؟

 

سنت رسول الله (ص)، ائمه هدی (ع) و اصحاب و تابعین بر لزوم سجده کردن بر زمین و آنچه از آن می روید به جز خوردنی ها و پوشیدنی هاست و اینکه رسول خدا (ص) و اصحاب روی خاک نماز می خواندند مورد قبول همه ی مذاهب است.

وهابیان سجده بر خاک یا تربت شهیدان را به معنای پرستش آنها و نوعی شرک می‌شمارند و می­گویند چرا روی مهر نماز می­خوانید؟ این کار شرک و بت­ پرستی است، به همین جهت در مکه و مدینه حجاج شیعه را ازسجده بر روی مهر بر حذر می‌دارند. در همین زمینه صالح فوزان عضو هیئت افتای سعودی می‌نویسد: سجده بر تربت اولیا اگر به قصد تبرک به تربت و تقرّب به اولیا باشد شرک اکبر محسوب می‌شود و اگر مقصود تقرّب به خداوند متعال باشد با اعتقاد به این که این تربت همانند زمین مسجدالحرام و مسجدالنبی و مسجدالاقصی فضیلت دارد بدعت در دین به شمار می‌رود! [۱]



:: برچسب‌ها: سنت, سجده, زمین, خاک, سنگ, وهابیان, سجده برای خدا, طهارت, تیمم, فروتنی, سنت نبوی,
نويسنده : علی


آیا پیروان دیگر ادیان اهل دوزخ‌ اند؟

آیا پیروان دیگر ادیان اهل دوزخ‌ اند؟

اسلام رستگارى را در جوهر خود انسان جستجو می کند و مى‏فرماید: اگر این انسان روابط خود را باخدا از طریق نماز عاشقانه و با مردم نیازمند از طریق پرداخت زکات و با جامعه از طریق وفاى به عهد و امانتدارى و با خود از طریق کنترل غرایز و هوسرانى‏ها حفظ کند، به رستگارى رسیده است.



:: برچسب‌ها: ادیان, اسلام, رستگاری, عبادت, کارخیر, بخل, یادخدا, اهل استغفار, اصلاح گر, ایمان, نعمت, اهل بیت, فهم حق, ,
نويسنده : علی


کلید تمام خوبی‌ها و خیرها

کلید تمام خوبی‌ها و خیرها

بدون شک تمام انسان‌ها در طول زندگی خود به دنبال نیکی و سعادت و خوشبختی هستند، حال ممکن است برخی از آن‌ها راه را اشتباه رفته و در مسیر نادرست، دنبال گمشده خود بگردند، اما مسلماً آن‌ها نیز به دنبال سعادت و خوشبختی خود هستند و هیچ انسانی مشتاق بدبختی و شقاوت خود نمی‌باشد.




:: برچسب‌ها: کلید, خوبیها, سعادت, خوشبختی, قرآن, هدایت, عزت, خوار, توقادری, خیر, مدد, خدا, بیماری, رضایت, ,
نويسنده : علی