فرهنگی اجتماعی

سايه شوم FATF با بيانيه برطرف نمي شود

سايه شوم FATF با بيانيه برطرف نمي شود

سرويس سياسي- پس از انتقادهاي فراوان نخبگان و دلسوزان، نسبت به قرارداد FATF و انتشار دو نمونه از نامه هاي حاکي از خودتحريمي بانک هاي داخلي، سيف، رئيس کل بانک مرکزي نامه اي منتشر کرد و ضمن تصريح به اينکه هيچ يک از بانک ها حق ندارند تحريم هاي خارجي را اعمال کنند گفت: «تمام بانک ها و موسسات مالي مي توانند با کليه اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني اعم از آنکه نام آنها در فهرست تحريم ها قرار داشته باشد يا خير، روابط مالي و تجاري داشته باشند...هيچ نوع محدوديتي ناشي از تحريم ها در داخل کشور وجود ندارد... جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه اين تحريم ها را به رسميت نشناخته و آنها را اجرا نخواهد کرد.» اين اقدام در جاي خود قابل تقدير بود اما بحث مهم و ايراد هاي محوري در خصوص اين پيمان مغفول و مسکوت ماند.
    از جمله اين ايرادها، ايرادهاي عدم شفافيت است. عدم شفافيت به اين معني که دولت چيزي از متن قرارداد با FATF و تعهداتش را در اين مورد نه تنها به اطلاع عموم نرسانده بلکه نمايندگان مجلس و صاحب نظران و کارشناسان نيز از آن بي اطلاع هستند!
    روز گذشته، وقتي شوراي عالي مبارزه با پولشويي بيانيه مطول و مفصل خود را منتشر کرد، انتظار آن بود که به بخشي از ابهامات و نگراني ها پاسخ داده شود. اما نه تنها چنين نشد، بلکه اطلاعيه مذکور با تحريف عجيب و غريب واقعيت و پنهان کردن حقايق و خطرات تلخ از تعهدات دولت يازدهم به کارگروه مشترک اقدام مالي، کوشيد مردم را بار ديگر همچون ماجراي برجام، از آگاهي و دانستن آنچه حقشان است محروم کند!
   



:: برچسب‌ها: fatf, عدم شفافیت, دلباختگی به غرب, عبور ازاستقلال, ,
نويسنده : علی