تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نفیسو آدرس rahimiali.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
دومين مناجات از مناجات خمسه عشر مناجات الشاكين است يعني كساني كه نزد خدا شكايت ميكنند. البته اين شكايت از امور مادي و دنيوي يا ظلمهايي كه در دنيا به ايشان ميشود نيست. شكايتها از مشكلاتي است كه در راه انجام وظايف، تعبّد به خدا و در راه رسيدن به كمال انسان وجود دارد. در اين مناجات محور اين شكايتها سه چيز است؛ نفس، شيطان و قلبي كه سياه و سخت باشد. اين مناجات با اين جمله شروع ميشود: «إلهي إلَيْكَ أشْكُو نَفْساً بِالسُّوءِ أمَّارَةً»؛ شكايت از نفس امّاره است.
:: برچسبها:
مناجات,
خمسه عشر,
شاکین,
شکایت,
نفس اماره,
قلب,
عقل,
عوامل شر,
رضایت محبوب,
ادب عبودیت,
اوصاف نفس,
,
“اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ”
خدایا، من را از رحمت واسعه خودت نصیب گردان.
برای استجابت این دعا باید چه کنیم؟ باید به زیردستمان کمک کنیم. اگر وضع مالی کسی خوب است، برای دختران دم بخت مستحق جهاز تهیه کند. در این صورت دعا درباره او مستجاب میشود و اگر زلزله شود، زیر آوار نمیماند؛ چون رحمت خدا شامل حال او شده است.
«بِكَ عَرَفْتُكَ»؛ اینجا یک بحثی را درباره شناخت مطرح میکنند تا که ما معبودمان را بشناسیم. اینجا میگویند که من از کجا شما را شناختم؟ از کجا با تو آشنا شدم؟ میگویند که من از خودت تو را شناختم. خب این نوع بینش و این نوع شناخت با شناختهای ما متفاوت است
آیا هر موقع خداوند متعال را بخوانیم ، ما را اجابت میکند ؟ آیا امکان دارد خداوند دعای ما را رد کند و اجابت نکند ؟ چکار کنیم که دعایمان ١٠٠ درصد مقبول شود و ما هم متوجه شویم قبول شده است؟!؟ متن جواب:
پاسخ: خداي متعال در قرآن كريم مي فرمايد: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ»؛ «مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم؛» و در سوره ي احزاب مي فرمايد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً»؛ «اي كساني كه ايمان آورده ايد به ياد خدا باشيد، ذكر بگوئيد و فراوان خدا را ياد كنيد.» به ياد خدا بودن گاهي لفظي است، گاهي قلبي است و برخي اوقات عملي است.
در اين بحث مناسب مى نمايد كه نكته اى را از هزار و يك نكته تقديم بداريم و آن اينكه . نكته : چند سالى ، كه برايم ايام الله و ليالى قدر بود، روز و شب از محضر انور استاد ارفع ، مرحوم آيه الله حاج ميرزا سيد ابوالحسن رفيعى قزوينى - روحى فداه - در تهران به تحصيل انوار معارف عقلى و نقلى موفق و مرزوق بودم . گاهگاهى بعضى از افادات فايض از قلم رصين و وزين بنان علمى خويش را به نگارنده ارائه مى داد كه با كسب اجازه از آن جناب به استنساخ برخى از آنها توفيق يافتم ، كه اين نكته از آن جمله است . در تاريخ نهم بهمن ماه هزار و سيصد و سى و نه هجرى شمسى ، اين صحيفه مباركه را مرحمت فرموده اند كه آن را، بعد از استنساخ ، در فرداى همان روز به حضرتش تقديم داشتم و عرض كردم : مولاى من ، قرآن مجيد بايد يك دوره بديون اسلوب متين و رفيع از قلم عرشى و نورى مثل حضرتعالى تفسير شود، حيف است كه چنين موهبت الهى در قزوين كفران شود. از كثرت تلهف و تالم بال از نامساعدى احوال و ريب المنون ، به اين كمترين مى فرمود: تو را به سر جدم ، به آمل نرو، ضايع مى شوى . اين مقاله در تفسير كريمه آلر تلك آيات الكتاب الحكيم اكان للناس عجبا ان اوحينا الى رجل منهم ان انذر الناس و بشر الذين آمنوا ان لهم قدم صدق عند ربهم قال الكافرون ان هذا لساحر مبين ، مى باشد كه اول سوره مباركه يونس است :
حتى اگر آنچه را در آیات خود قرآن ، درباره "کلام الله " مى خوانیم ، بر شماریم ، مقاله اى مبسوط خواهد شد . تا چه رسد به دریایى مواج از احادیث رسول خدا و اهل بیت علیه السلام که درباره قرآن و حقیقت و ابعاد گوناگون آن بی ان فرموده اند.
علی(علیهالسلام) روز عید فطر در خطبه ای این جملات را فرمودند: «أَلَا وَ إِنَّ هَذَا الْیَوْمَ یَوْمٌ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ عِیداً وَ جَعَلَکُمْ لَهُ أَهْلًا فَاذْکُرُوا اللَّهَ یَذْکُرْکُمْ وَ کَبِّرُوهُ وَ عَظِّمُوهُ وَ سَبِّحُوهُ وَ مَجِّدُوهُ وَ ادْعُوهُ یَسْتَجِبْ لَکُمْ».۲ حضرت راجع به روز عید فطر میفرماید درخواست کنید از خدا و دعا کنید و بدانید که این دعاها را خداوند به اجابت میرساند و میپذیرد. معلوم میشود این زمان خاص روی اجابت دعا اثر دارد.
می دانیم که خداوند متعال الرحمن الرحیم است و نهایت محبت را به ما بندگانش دارد ، و ما از این محبت بی شائبه بهره مندیم ، گاهی که حس خوب عرفانی به ما دست می دهد دلمان می خواهد به خدا محبت کنیم و شروع می کنیم که : ای خدا دوستت دارم،خدایا من عاشقت هستم،خدایا چنین،خدایا چنان ... اما همین برای محبت کردن به خدا کافی است؟
اى محمد؛ چنان نیست که هر کس گفت خدا را دوست مىدارم، دوستدار من است، مگر اینکه به اندکى غذا اکتفا کند و به مختصر لباسى قناعت جوید و خوابش به سجده باشد و قیام نماز را طول دهد و به سکوت روى آورد.
ـ شيخ صدوق در كتاب «كمال الدين» از حضرت رضا(عليه السلام) روايت نمود كه ايشان فرمودند: قائم كسى است كه در زمان خروجش با آن طول زمان (غيبت) به صورت جوان ظاهر مى شود و بدنش بااندازه اى پر قوتست كه اگر بر درخت بزرگى دست دراز كند آن را از بيخ بر كند و اگر در ميان كوهها نعره كشد سنگهاى سخت از هيبت صوت او از هم پاشيده شود.
«و شب و روز را دو نشانه قرار داديم. نشانه شب را تيره گون ونشانه روز را روشنيبخش گردانيديم تا (در آن) فضلي ازپروردگارتان بجوييد، تا شماره سالها و حساب (عمرها ورويدادها) رابدانيد و هر چيزي را به روشني باز نموديم.»
وضو گرفتن نور است « الوضوء نور »در یک روایت آمده شاخصه مرتبه طهارت را وضو تشکیل می دهد. در روایتی دیگر آمده: اگر شخص با وضویی قبل از اینکه وضویش را باطل کند، وضوي دیگري بگیرد او نور بر نور افزوده است که.« الوضوء علی الوضوء نور علی نور
مصرف غذاهاي متنوع به عنوان نخستين بخش راهنمايي هاي رژيمي مي باشد. اين نكته در ماه مبارك رمضان نيز صحت دارد. يك فرد براي اينكه سالم باشد، بايد از تمام گروههاي اصلي موادغذايي كه شامل نان و غلات، شير و فرآورده هاي شيري، گوشت وحبوبات و سبزيجات و ميوه است، استفاده كند.
:: برچسبها:
رمضان,
تغذیه,
سلامتی,
گروه غذایی,
خرما,
آب میوه,
سبزیجات,
گروه شیر,
میوه ها,
انرژی,
مسواک,
رژیم غذایی,
,
فصل اول : احترام گذاشتن به ديگران نشانه عظمت وبزرگي:
هر انساني براي خود احترامي قائل است . زماني كه به عقايد ،كارها وسلیقه هاي افراد در حد ومحدوده خودشان احترام بگذاريم وسعي نكنيم هميشه در پي رد كردن آنها برآييم ديگران ما را به رسميت مي شناسند چرا كه مردم عادتا با كسي كه به آنان احترام بگذارندونسبت به ايشان ابرازتوجه وقدرداني كنندانس والفت مي گيرندپس براي جلب مردم آنچه مي خواهند بايد به آنان بخشيد . بديهي است كه مردم براي دوستي ورزيدن با افراد مال و منزل نمي خواهند بلكه صرفاً خواهان احترام و بزرگداشت خود از سوي آنان مي باشند . چرا كه مردم خود را دوست دارند و هر كس براي خودش جهاني دارد مملو از آراء وعقايد و نظرات متعددي كه همين عقايد انسانها رااز هم جدا مي كند و دنياي هر فردي براي خودش محترم است پس كسي كه به آنان احترم بگذارد و به عقايد آنان توجه نمايد . دوست مي دارند وكساني را كه عقايد آنان را ناديده گرفته و به شخصيت آنان احترام نمي گذارند نزد آنان هيچ محبوبيتي ندارد
هر چه براى نماز گفته و نوشته شود حق آن ادا نمیشود و چگونه ممكن است عمودِ دين و پرچم اسلام و يادگار اديان و انبيا و محور قبولِ همه اعمال در چند جمله بيان شود؟نماز، برنامه هر صبح و شام است بهنگام صبح اولين كلامِ واجب نماز و بهنگام شام آخرين واجب، نماز است. پس آغاز و انجامِ هر روزت با ياد خدا و براى خدا است.نماز در سفر يا وطن، در زمين يا هوا، در فقر يا غنى، رمز آنست كه در هر كجا هستى و هر كه هستى مطيع او باشى نه غير او.
تربيت صحيح فرزندان از ضرورىترين وظايف والدين به شمار مىرود. انجام دادن اين وظيفه مهم، حساس و ظريف بدون تكيه بر ديدگاههاى صاحب نظران آگاه و مطمئن ممكن نيست. ما معتقديم كه معصومان (ع) در همه ابعاد هدايتى و تربيتى، الگوهايى كامل و مطمئن به شمار مىآيند و تكيه بر ديدگاهها و رفتارهاى تربيتى آنان در مسير تحقق وظيفه خطير تربيت فرزندان، بهترين ره توشه است. معصومان (ع) همه نور واحد بوده، هدف مشترك داشتند؛ اما به اقتضاى موقعيتهاى گوناگون در سيره تربيتى آنان ديدگاهها و رفتارهاى تربيتى آنان الگويى كامل از نظام تربيتى اسلام عرضه مىكند. در ميان معصومان (ع) امام حسين (ع) از موقعيت ويژهاى برخوردار است و اين موقعيت به زندگى و سيره تربيتى آن حضرت، برجستگى خاصى بخشيده است.
قرآن کریم سرچشمه بزرگی از کلمات زیبا است که فهم معانی آن نیاز به ورزیدگی و اندیشه عمیق دارد تا سد احتمالاتممکن گردد، بنابراین، شناخت «وجوه» و معناهای احتمالی یک ضرورت تفسیری به شمار میرود.
سوال: منظور از خودسازي چيست خود جسمانيمراد است، يا خود روحاني یاهردو؟ پاسخ:در پاسخ به اين سوال ابتدا موضوع خود سازي و سپس مفهوم آن را توضيح خواهيمداد.
موضوع خود سازي: موضوع اصلي خود سازي در مباحث اخلاقي و به طور كلي، موضوعاصلي دين، روح و بعد معنوي انسان است، نه بدن مادي او؛ زيرا اين وظيفه علوم زيستي وطبيعي است كه در مورد ساختار و كيفيت، رشد، بيماري هاي بدن و درمان آنها مطالعه وتحقيق نمايند. بدن، در اين ميدان، صرفا به عنوان ابزاري تحت اختيار و فرمان روح بهكار گرفته مي شود
:: برچسبها:
خودسازی,
جسمانی,
روحانی,
مجرد,
دین,
یادخدا,
استعداد,
پرستش آزادانه,
کمال حقیقی,
سعادت,
قرب الهی,
تزکیه,
سلوک,
هجرت,
جهاد,
ترک معاصی,
انجام واجبات,
,
پیش از اینها فکر می کردم خدا خانه ای دارد کنار ابرها مثل قصر پادشاه قصه ها خشتی از الماس خشتی از طلا پایه های برجش از عاج و بلور بر سر تختی نشسته با غرور
اى كسى كه گرههاى سختيها بوسيله تو گشوده مىشود، و اى كسى كه تندى و صورت شدائد بتو میشكند، و اى كسى كه بيرون شدن از تنگى به راحتى فرج از تو طلبيده میشود. دشواريها به قدرت تو هموار شده و سلسله اسباب به لطف تو بر قرار گشته، و قضا به قدرت تو جريان يافته و اشياء بر وفق اراده تو روان شده اند،
:: برچسبها:
مناجات,
تنگی,
راحتی,
پناه,
حل مشگل,
دفع بلا,
رحمت,
سلطان غم,
آسایش,
هجران,
عظیم,
خداوند مطلوب نهایی فطرت انسان است و تا به آن نرسد آرام و قرار نمی گیرد . انسان چون نی بریده شده و دور افتاده از نیستان هستی مطلق و همچون طفل شیرخوار جداشده از آغوش مادر است و تنها در راه بازگشت به مبدا خود آرام می یابد . جلوه های محبوب ازلی در آیینه مخلوقات و جلوه آب در سراب موجودات نمیتواند روح عطشناك انسان را سیراب كند . آرامش روح كه گمشده و مقصود بشر از تمامی تقلاهایش می باشد ، تنها با بازگشت به خدا قابل دستیابی است . بشر هر چه از خدا دورتر و غافل تر ، مضطرب تر و افسرده تر . تنها داروی اثر بخش دو بیماری اضطراب و افسردگی ، یاد و ارتباط با خداست .
امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «هیچ معجزه اى از معجزات انبیا نیست مگر این که خداوند آن را به دست حضرت قائم (عج) براى اتمام حجّت، بر دشمنان ظاهر خواهد کرد.».
آیا امام زمان معجزه ای دارند ؟
قبل از پاسخ به این سؤال، لازم است که اشاره اى هر چند مختصر، به معنا و تعریف معجزه داشته باشیم.
یکی از مکانهای مقدس برای دعا و راز و نیاز با امام زمان(عج) طبق روایات رسیده مسجد مقدس جمکران در شهر قم است، به همین منظور در ادامه به تاریخچه مختصر احداث مسجد مقدس جمکران از کتاب «نجمالثاقب» تألیف محدث نوری اشاره میشود
همی گویم و گفته ام بارها بود کیش من مهر دلدارها پرستش به مستی است در کیش مهر برونند زین جرگه هشیارها به شادی و آسایش و خواب و خورها ندارند کاری دل افکار ها بجز اشک چشم و بجز داغ دل نباشد بدست گرفتارها کشیدند در کوی دلدادگان میان دل و کام دیوارها چه فرهادها مرده در کوهها چه حلاج ها رفته بر دارها چه دارد جهان جز دل و مهر یار مگر توده هایی زپندارها ولی رادمردان و وارستگان نیازند هرگز به مردارها مهین مهرورزان که آزاده اند بریزند از دام جان،تارها بخون خود آغشته و رفته اند چه گل های رنگین به جویبارها بهاران که شاباش ریزد سپهر بدامان گلشن زرگبارها کشد رخت سبزه به هامون و دشت زند بارگه گل به گلزارها رود شاخ گل در بر نیلوفر هزار آورد نغز گفتارها به آوای نای و به آهنگ چنگ خروشد ز سرو و سمن تارها بیاد خم ابروی گلرخان بکش جام در بزم میخوارها گره را ز راز جهان باز کن که آسان کند باده دشوارها جز افسون و افسانه نبود جهان که بستند چشم خشایارها به اندوه آینده خود را مباز که آینده خوابیست چون پارها فریب جهان را مخور زینهار که در پای این گل بود خارها پیاپی بکش جام و سرگرم باش بهل گر بگیرند بیکارها
از عمق ناپيداى مظلوميت ما، صدايى آمدنت را وعده مى داد.
صدا را عدل خداوندى صلابت مى بخشيد و مهر ربانى گرما مى داد.
و ما هر چه استقامت از اين صداگرفتيم و هرچه تحمل از اين نوادريافتيم.
نام: م ح مّ د. پدر: امام حسن عسكرى(ع). مادر: نرجس القاب: حجت ، خاتم ، صاحب الزّمان ، قائم ، منتظَر ، و از همه مشهورتر مهدى. شكل: چون ستاره درخشان نورانى ، و داراى خالى سياه بر گونه راست . زاد روز: شب نيمه شعبان 255 ، هنگام طلوع فجر. زادگاه: شهر سامراء
با تحقيق و جستجو در كتب اديان ومذاهب آسمانى به اين نتيجه قطعى و مسلم مىرسيمكه اعتقاد به آينده نيك و روشن براى جهان و عقيده به پيروزى حق بر باطل اختصاص بهمسلمانان ندارد بلكه ساير اديان و مذاهب نيز در اين عقيده با مسلمين شريك مىباشندحال به نمونه هايى اشاره مىنماييم.