فرهنگی اجتماعی

ترک غیبت از 10 هزار رکعت نماز ارزشمندتر است

حجت الاسلام پناهیان، با اشاره به نتایج سوء غیبت، خاطرنشان کرد: اسلام، بی دلیل یک گناه را این‌قدر سخت عقوبت نمی‌دهد. غیبت کردن یک جنگ روانی علیه انسانی است که حضور ندارد تا از خود دفاع کند و ترک این گناه، همچون یک مکتب تربیتی است.



:: برچسب‌ها: غیبت, گناه, عقوبت, آثارسوء, آبرو, فاسق, توهین, ,
نويسنده : علی


توصیه‌‌‌ های جالب امام رضا (ع) برای زیبایی

 ائمه اطهار علیهم ‏السلام آراستگی ظاهر را یک اصل مهم در روابط زناشویی زن و مرد دانسته و سفارشات آموزنده ای درباره زینت‏های مناسب برای آراستن خود داشته اند و همواره تأکید کرده اند که در این امر کوتاهی نشود.



:: برچسب‌ها: امام رضا(ع), تمیزی, نظافت, زیبایی, آراستگی, آرایش, پاکدامنی, رنگ مو, پاکیزگی, عطرزدن, خوشبو, ,
نويسنده : علی


نامحرم راه سیر و سلوک کیست

 نامحرم راه سیر و سلوک کیست

علامه حسن‌زاده آملی می‌گوید: یکی از سفارش‌های مهم در امر سلوک الی‌الله، پرهیز از نامحرم است. مطلقاً از اغیار پرهیز کنید، از آن‌ها که از نور ولایت بهره‌ای ندارند، احتراز کنید.



:: برچسب‌ها: نامحرم, سلوک, علامه حسن زاده آملی, ولایت, نور, عزلت, خلوت, اغیار, آرامش, گمنامی, روایت حضور, همنشین, روح, الهی, ,
نويسنده : علی


درباره ثواب گفتن ذکر «سبحان الله» بدانید

یکی از زیباترین جلوه های ارتباط عاشقانه با خدا و اساسی ترین راه های سیر و سلوک ، ذکر است؛ یعنی مترنّم بودن زبان و قلب انسان به اسماء حُسنای الهی و شاداب نگه داشتن گل روح در زیرباران یاد حق.

ذکر خدا، از یاد بردن هستی محدود خویش در رهگذر یاد اسمای الهی است و تداوم و استمرار آن زنگار گناهان را از روی دل می زداید؛ زیرا غفلت و فراموشی حق تعالی ، ساحت دل را مکدّر می کند.ذکر خداوند آثار و ثمرات اعجاب آور و باشکوهی دارد.



:: برچسب‌ها: ذکر, عاشقانه, سیروسلوک, اسماء حسنای, سبحان الله, عزت وشکوه خدا, رحمت, درختی بهشت, ترازو, اعمال, ,
نويسنده : علی


نگران نباشید خداوند باز هم مهمانی دارد!

بالاخره ماه مبارک رمضان نیز سپری شد و عده ای سربلند از این مهمانی آسمانی بیرون آمدند و عده ای سرخورده و در حسرت که چرا در این مهمانی با شکوه شرکت نکردند،ولی با این وجود وانمود می کنند که خوشحالند و در گرمای طاقت فرسای تابستان گرسنگی و تشنگی را تحمل نکردند،اما مگر می شود که آدمی با گوش فرا دادن به دستور شیطان و بنده او شدن،احساس رضایت و خوشحالی کند



:: برچسب‌ها: مهمانی, آسمانی, خوشحالی, رحمت, طاعت, شکر, ذکر, بی کران, عشق, الهی, ,
نويسنده : علی


کسانی که امروز مزد می گیرند!

 

چه کنیم: «دلم را شکسته‌اند و حقم را ضایع کرده‌اند اما فقط و فقط برای تو می‌بخشم و دلم را از کدورت‌ها و کینه‌ها با کمک تو پاک می‌سازم چون تو را از عمق جان دوست دارم و جز شیرینی با تو بودن چیز دیگری را نمی‌خواهم. تمام امور جهان در دست توست. پس امور من نیز در دستان تو باشد که تو بهترین عادلان هستی».



:: برچسب‌ها: مزد, امروز, بخشش, عیدفطر, گذشت, الهی, خطا, عزت, حق, ظلم, بدی, خوبی, ,
نويسنده : علی


سبک زندگی علوی

آداب فضل و بخشش در مرام علی(ع)

امیرالمۆمنین(ع) فرموده‏اند: ان المسکین رسول آلله فمن منعه فقد منع‌الله و من اعطاه فقد اعطی الله؛ شخص نیازمندی که به تو روی آورده، در واقع فرستاده خداست. کسی که از کمک کردن به او دریغ کند، قطعا از خداوند دریغ نموده است و کسی که به او بخشش کند، در حقیقت به خدا بخشیده است. (نهج‌البلاغه، حکمت 304)

امام در فراز دیگری می‌فرمایند: چنانچه شخص توانمند، محتاجی را از در خانه خود برگرداند، منتظر باشد که به عقوبت محرومیت و بی‌بهره ماندن از رحمت خدا دچار شود و از جرگه جوانمردان خارج خواهد شد. (غررالحکم، ص 503، ج1)



:: برچسب‌ها: زندگی, جوانمردی, علی, بخشش, نایب دست خدا, صدقه, اطعام, فرشته, کرم, ابوتراب, خاک, پیامبر, فقرا, فضل, رحمت, ,
نويسنده : علی


چرا از خواندن قرآن لذت نمی برم؟

برای لذت بردن از عبادت و نماز و قرائت قرآن و دعا و درک شیرینی آنها ، مانند هر پدیده دیگری، فراهم شدن زمینه‌ها و شرایط و نیز از بین رفتن مشکلات و موانع امری ضروری است.

برای تبیین بهتر این موضوع توجه شما را به نکاتی پیرامون برخی عوامل تعیین‌کننده در افزایش بهره‌مندی از عبادت جلب می‌کنیم:



:: برچسب‌ها: لذت, عبادت, شناخت, معرفت, نشاط, سستی, دنیاپرستی, هواپرستی, لقمه حرام, نافرمانی, انس, قرآن, قرائت, عمل, حفظ, منظم,
نويسنده : علی


روايات‌ وارده‌ در خلقت‌ ائمّه‌ عليهم‌ السّلام‌

كليني‌ نيز در باب‌ خلقت‌ ابدان‌ و ارواح‌ و قلوب‌ ائمّه‌ عليهم‌ السّلام‌ چهار روايت‌ ذكر كرده‌ است‌ و ما به‌ ذكر يكي‌ از آنها اكتفا مي‌نمائيم‌:

وي‌ با سند متّصل‌ خود از محمّد بن‌ مروان‌ از حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ عليه‌ السّلام‌ روايت‌ مي‌كند كه‌ شنيدم‌ آنحضرت‌ مي‌فرمود: إنَّ اللَهَ خَلَقَنَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ، ثُمَّ صَوَّرَ خَلْقَنَا مِنْ طِينَةٍ مَخْزُونَةٍ مَكْنُونَهٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ، فَأَسْكَنَ ذَلِكَ النُّورَ فِيهِ، فَكُنَّا نَحْنُ خَلْقًا وَ بَشَرًا نُورَانِيِّينَ لَمْ يَجْعَلْ لاِحَدٍ فِي‌ مِثْلِ الَّذِي‌ خُلِقْنَا مِنْهُ نَصِيبً. وَ خَلَقَ أَرْوَاحَ شِيعَتنَِا مِنْ طِينَتِنَ، وَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ طِينَةٍ مَخْزُونَةٍ مَكْنُونَةٍ أَسْفَلَ فِي‌ ذَلِكَ الطِّينَةِ، وَ لَمْ يَجْعَلِ اللَهُ لاِحَدٍ فِي‌ مِثْلِ الَّذِي‌ خَلَقَهُمْ مِنْهُ نَصِيبًا إلاَّ لِلاْنْبِيَآءِ. وَ لِذَلِكَ صِرْنَا نَحْنُ وَ هُمْ: النَّاسَ، وَ صَارَ سَآئِرُ النَّاسِ هَمَجٌ لِلنَّارِ وَ إلَي‌ النَّارِ. 49

«خداوند خلقت‌ نمود ما را از نور عظمت‌ خودش‌، سپس‌ تصوير آن‌ خلقت‌ را از خاك‌ خزينة‌ پنهان‌ از زير عرش‌ خود قرار داد. پس‌ آن‌ نور را در آن‌ سُكني‌ داد، بنابراين‌ ما آفريده‌اي‌ و بشري‌ نوراني‌ بوديم‌. براي‌ هيچ‌ كس‌ در مثل‌ آنچه‌ كه‌ ما را از آن‌ آفريد نصيبي‌ قرار نداد.

و ارواح‌ شيعيان‌ ما را از طينت‌ و خاك‌ ما آفريد، و بدنهاي‌ شيعيان‌ را از طينت‌ و خاك‌ خزينة‌ پنهان‌ پائين‌تر از آن‌ طينت‌ و سرشت‌ خاكي‌. و براي‌ احدي‌ قرار نداد در مثل‌ آنچه‌ كه‌ شيعيان‌ را از آن‌ آفريده‌ است‌ نصيبي‌ مگر براي‌ انبياء.

 



:: برچسب‌ها: خلقت, ائمه, نور, خدا, امام صادق, پاکترین مردم, فاطمه, ربوبیت, گسترده, عطا, کرم, جلال, جلیل, بهشت, موقف عدل, ,
نويسنده : علی


شرح فرازهای از دعای الهم اجعل لی فیهه نصیبا......

 

اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ”

خدایا، من را از رحمت واسعه خودت نصیب گردان.

برای استجابت این دعا باید چه کنیم؟ باید به زیردستمان کمک کنیم. اگر وضع مالی کسی خوب است، برای دختران دم بخت مستحق جهاز تهیه کند. در این صورت دعا درباره او مستجاب می‌شود و اگر زلزله شود، زیر آوار نمی‌ماند؛ چون رحمت خدا شامل حال او شده است.



:: برچسب‌ها: رحمت, واسعه, دعا, هدایت, رب, صراط, مستقیم, خوشنودی, رضایت, مشتاقان, دوستی, ,
نويسنده : علی


شهوت و روزه

 

روزه‌داری در ماه رمضان همچون سایر عبادات و احکام الهی دارای شرایط زمانی و آداب خاصی است و ادای آن بر هر فرد مکلف [غیر مریض و مسافر] واجب است. از جمله این آداب می‌توان به دعا و اذکار وارده در خصوص سحرها و وقت افطار[۱] افطار دادن به فرد روزه دار[۲] و… اشاره نمود.

در خصوص علت امر به روزه در این ماه از امام رضا علیه السلام سوال شد ایشان فرمودند: «برای آن است که انسان‌ها درد گرسنگی و تشنگی را درک کنند. زیرا زمانی که گرسنگی و تشنگی به فردی می‌رسد فرد خاشع ذلیل بیچاره و موجودی عارف و صابر می‌شود».[۳]



:: برچسب‌ها: روزه, شهوت, سحر, عارف, مهمانی, نان, آب, همسر, تقرب, سستی, چربی, پرخوری, تهجد, دعا, مناجات, ,
نويسنده : علی


زمزمه های امام سجاد(- نيايش در پناه جستن به خدا از ناملائمات و اخلاق ناستوده و كردارهاى ناپسند(8)

خدايا، من به تو پناه مى‏برم از طغيان حرص، و تندى خشم، و غلبه حسد. و ضعف نيروى صبر، و كمى قناعت، و سوء خلق، و افراط شهوت، و غلبه عصبيت، و پيروى هوس، و مخالف هدايت، و از خواب غفلت، و اقدام بر تكلف، و گزيدن باطل بر حق، و پافشارى بر گناه، و خرد شمردن معصيت، و بزرگ شمردن طاعت، و تفاخر توانگران، و تحقير نسبت به درويشان، و كوتاهى در حق زيردستان. و ناسپاسى نسبت به كسى كه بر ما حقى داشته باشد



:: برچسب‌ها: خدا, پناه, خشم, طغیان, شهوت, هوس, ناسپاسی, خیانت, شیطان, مرگ بدون آمادگی, بدبختی, رحمت, نومیدی, ,
نويسنده : علی


معجزه پیامبر اسلام

منابع تفکر اسلامی، قابلیت بی پایانی دارد، محدود و پایان ناپذیر و تمام شدنی نیست.

 بسیاری از چیزها است که از نظر اینکه موضوع مطالعه و تفکر بشر واقع بشود محدود است، بشر یک اندازه ای که درباره ی آنها فکر بکند به عمق و باطن و تمام ریز روی آن پی می برد و دیگر جایی و مجالی برای تفکر باقی نمی ماند مثل آثاری که خود بشر به وجود می آورد.

 ولی یک چیزهایی هست که بشر هر اندازه که تفکر می کند احتیاج و نیاز خود را به تفکر بیشتر احساس می کند. طبیعت از این قبیل است.



:: برچسب‌ها: معجزه, پیامبر, رحمن, رحیم, خبیر, باقی, کتاب آسمانی, نامهای خداوند, نام نیکو, قدوس, اسمای حسنا, ,
نويسنده : علی


قرآن(مقدمه)

 قرآن، اسم کتاب مقدس و آسمانی اسلام است که از طرف خداوند توسط فرشته وحی ( جبرئیل ) بر آخرین پیامبر، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در شب بعثت نازل شده است. این کتاب که بزرگترین معجزه پیغمبر خاتم است، هم کتاب هدایت و راهنما و هم کتاب وعظ و پند برای همه مردم دنیاست. الفاظ این کتاب به صورت عربی و بر وفق آنچه در لوح محفوظ ثبت است، یکبار بطور اجمال و دفعتا بر قلب (قوای دراکه) پیامبر اکرم در یکی از شبهای دهه آخر ماه رمضان ( لیلة القدر ) نازل شده و یکبار هم بطور تفصیل و تدریج در طول 23 سال دوران پیغمبری آن حضرت فرود آمده است. طبق دقیق ترین آمار، تعداد کل کلمات قرآن 77807 کلمه و 6666 آیه و 114 سوره و 30 جزء میباشد. این اختلافی که در شماره آیات است فقط مربوط به این است که در بعضی قرآن ها، 2 آیه یک آیه حساب شده و در بعضی قرآن ها، 2 آیه همان دو آیه به حساب آمده است.



:: برچسب‌ها: قزآن, معجزه, رسول اکرم, مقدس, هدایت, نازل, توحید, مکی, مدنی, انسان ساز, شب قدر, منجی,
نويسنده : علی


پند نامه امام على به امام حسن عليه السلام (1)


اين پندنامه پدرى است به مرگ نزديك و به پيروزى زمانه معترف ، و زندگى از او روى گردانيد و به روزگار گردن نهاده و در سراى در گذشتگان آرميده ، نكوهشگر دنيا و فردا از آن سراى كوچنده به فرزندى آرزومند كه به آرزوها دست نخواهد يافت ، فرزندى رهسپار راه هلاك شدگان و آماج بيماريها و گروگان روزگاران و هدف مصيبتها و برده دنيا و سوداگران غرور و وامدار فنا و اسير مرگ همسوگند اندوه و همنشين غم و همنفس آفات و خاكسار شهوات و جانشين رفتگان .



:: برچسب‌ها: پشت کردن به دنیا, خذا, ترس, فرمان, شکیبا, حق, تقوا, پرهیزکاری, مرگ, زبان, بخشش, گذشت, خانه کوچ, خاموشی, نرمی, ,
نويسنده : علی


حدیث روز/ وصیت نامه و آخرین سفارش‌های امام علی(ع) به شیعیان

 امیرالمومنین علیه السلام: با مردم به نيكى سخن بگوييد، همان گونه كه خدا فرمود. امر به معروف و نهى از منكر را ترك مكنيد كه رشته كار از دست شما بيرون شود، آنگاه هر چه دعا كنيد و از خداوند دفع شر خواهيد، پذيرفته نشود و به اجابت نرسد.



:: برچسب‌ها: علی, وصیتنامه, سفارش به تقوا, صله رحم, یتیمان, همسایگان, قرآن, نماز, زکات, روزه, جهاد, زیردستان, امربمعروف نهی ازمنکر, معاشرت, فروتنی, بخشش, مددکار,
نويسنده : علی


شب قدر
شب قدر، شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی رسد و عمل در آن بهتراز عمل در هزار ماه است. در این شببرنامه های یک سال هر کس مقدر می گردد. در شب قدر ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار، خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می شوند و مقدرات هر کس را به امام عرضه می دارند.

 



:: برچسب‌ها: شب قدر, فضیلت, مقدرات, نزول قرآن, هزارماه, رحمت, درآسمان, قبولی اعمال, اعمال عمومی, عمل نوزدهم, بیست ویکم, بیست وسوم,
نويسنده : علی


عدالت از منظر امام علی(ع)/ اهداف حکومت علوی


  امام علی(ع) به حق، معتقد است كه عدل و داد، اهم ضروريات، بلكه نظام‌بخش زندگاني افراد و جامعه‌هاست و اگر خلافت را پذيرفت، جز احياي عدالت، دادگري و بسط قسط و عدل و احقاق حقوق و اقامه حدود و حمايت از مظلومان و مستضعفان و مقابله با طغيان‌گران و زورگويان، هدف و مقصدي نداشت.
به روشني مي‌توان دريافت كه تمامي مقامات و همگي مراتب و مراحل و كليه ابعاد و جوانب مورد توجه علي(ع) و مورد بحث در حيات پرافتخار او، به يك حقيقت برمي‌گردد و آن، عدل و عدالت است، حتي مسايلي از قبيل سياست و اقتصاد و حكومت و امارت و بلكه مسايل مربوط به ماوراي طبيعت، همانند تقوا و اخلاق و عبادات، همه و همه، به ضرورت احقاق حق و احياي عدالت و اقامه قسط و عدل درجامعه برمي‌گردد.
دليل صدق اين مدعا، مراجعه عميق و همه جانبه و مرتبط و فراگير به دويست و سي و نه خطبه و هفتاد و هشت نامه و چهارصد و هفتاد و دو كلمه قصار موجود در نهج البلاغه و شانزده هزار كلمه حكمت در غررالحكم آمدي و صد و پنجاه و يك مناجات و دعاي موجود در صحيفه علويه و ديگر كلمات و افاضات صادره ازآن امام عظيم الشأن است.

 



:: برچسب‌ها: علی, عدالت, حکومت, برابری, رجحان, تقوا, عدل وداد, هوا هوس, اقشار, مساوات, حقوق, مظلومان, فلسفه حکومت, ,
نويسنده : علی


از برکات سحرهای ماه رمضان عقب نمانیم

 

آیا تا به حال به این فکر کرده ای که چه موهبتی نصیب ما شد؟آری چه موهبتی بالاتر از اینکه ما رمضان را در یافته ایم.

سلف صالح شش ماه دعا می کردند تا خداوند آنها را به رمضان برساند و ما اکنون در این ماه هستیم و شاید قدرش را هم ندانیم.

ما در ماهی قرار داریم که لحظه لحظه آن از شمش طلا گرانبهاتر است،‌ ماهی که در آن شب قدر وجود دارد،‌ شبی که عبادت در آن با چندین سال عبادت برابری می کند.



:: برچسب‌ها: برکات, موهبت, سحر, رمضان, گرانبها, شب قدر, غصه, من, نزدیکم, چگونه دعاکنیم, اشک, ابتهال, سنت حضرت رسول, سحری خوردن, استغفار, ,
نويسنده : علی


عذاب اخروی یک مرجع تقلید

 

 براستی چرا انسان تا زمانی که در این عالم به سر می برد ، به یاد خدا و ذکر خدا توجه ندارد.

 ، یکی از استادان  شیخ مرتضی آقا تهرانی نقل می کرد که در خواب ، مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری رحمة الله را دیدم . پرسیدم :آیا شما در آن عالم عذاب هم می شوید ؟ فرمود : یک عذاب دارم و آن این حسرت و غصه است که چرا بیشتر به یاد خدا نبودم. دلم برای آن لحظاتی می سوزد که به یاد خدا نبودم .این بزرگ ترین عذاب برای من است.

 

 



:: برچسب‌ها: اهمیت ذکر, غصه, یاد خدا, عذاب, حسرت, نماز, تربیت, ,
نويسنده : علی


ثروتمندترین سردار سپاه پاسداران!

 

 همه دارایی مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فرمانده سپاه پاسداران به استناد اسناد آورده شده در متن، وی را به ثروتمندترین سردار سپاه در حال حاضر مبدل ساخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران طبق مستندات بسیار، "سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی" ثروتمندترین سردار سپاه در جمع سرداران شاغل در سپاه است. 

در سال‌های اخیر و در پی شکل‌گیری تحولات منطقه‌ای و چرخش موازنه به نفع ایران، دشمنان ایران اسلامی درصدد برآمدند تا با تهدید یکی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامي به نام "قاسم سلیمانی" که فرماندهی "نیروی قدس سپاه" را برعهده دارد به ایجاد خط خبری منفی علیه نظام جمهوری اسلامی بپردازند.



:: برچسب‌ها: سردار, سلیمانی, ثروتمند, شهید زنده, ترور, سپاه, قدس, قدرت, ایمان, سرباز, ولایت, شیمون پرز, حجب وحیا, حاج قاسم,
نويسنده : علی


معجزه درجنگ 33روزه حزب الله

 

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی به نقل از سید حسن نصر الله، خاطره ای از

امدادهای غیبی در جنگ 33 روزه تعریف کرده اند…

 آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در یکی از جلسات اخیر، خاطره را از امدادهای غیبی مردان سفید پوش در جنگ 33 روزه حزب الله تعریف کرده اند که در ادامه بازگو میشود.

‌رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله با رژیم صهیونیستی همراه با امدادهای غیبی بود و وقایع آن جز با توجه به امداد غیبی، قابل تفسیر نیست.

 



:: برچسب‌ها: معجزه, حزب الله, سید حسن, شمشیر, امدادغیبی, لباسهای سفید, جهاد, محاصره, امیدبه خدا, ,
نويسنده : علی


شهوتی که می تواند روزه را تباه کند

 

 شهوتى که همه مردم در همه اعصار مبتلا به آن هستند، عبارت است از شهوت شکم از خوردن و آشامیدن، و شهوت جنسى که اگر مدتى از این سه چیز پرهیز کنند، و این ورزش را تمرین نمایند، به تدریج نیروى خویشتن‏دارى از گناهان در آنان قوت مى‏گیرد

روزه‌داری در ماه رمضان همچون سایر عبادات و احکام الهی دارای شرایط زمانی و آداب خاصی است و ادای آن بر هر فرد مکلف [غیر مریض و مسافر] واجب است. از جمله این آداب می‌توان به دعا و اذکار وارده در خصوص سحرها و وقت افطار[۱] افطار دادن به فرد روزه دار[۲] و… اشاره نمود.

 



:: برچسب‌ها: شهوت, تباه روزه, شکم, خوردن, آشامیدن, جنسی, اذکار, خودسازی, آدم شدن, برکات, فرشته, تهجد, ,
نويسنده : علی