فرهنگی اجتماعی

ثواب های ماه رمضان به چه کسانی می رسد؟

در روایات ثواب ها و نتایج فراوانی برای کسی که در ماه رمضان روزه گرفته و اعمال آن را انجام دهد ذکر شده، تا آنجا که در خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) حتی برای کسانی که تنها روزه می گیرند ثواب های بیشماری ذکر کرده است.

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در این خطبه می فرماید:«  أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ؛نفسهاى شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهاى شما مستجاب است.»[1]

یا آنکه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) درباره ثواب خواندن قرآن در این ماه می فرماید:« من تلا فیه آیة من القرآن كان له مثل اجر من ختم القرآن فى غیره من الشهور؛اگر كسى در این ماه یك آیه از قرآن تلاوت كند، ثوابش مثل كسى است كه در غیر ماه رمضان یك ختم قرآن كرده است.»[2]



:: برچسب‌ها: ثواب, روزه , رمضان, قرآن, روزه اعضاء, ,
نويسنده : علی


تلاوت قرآن در ماه رمضان، در آئینه روایات

ماه رمضان که می‌رسد مجالس متعدد ختم قرآن در مساجد و حتی منازل برگزار می‌شود و از این رهگذر انس و الفت مردم در ماه رمضان که بهار قرآن نامیده شده بیشتر می‌گردد.

در روایات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تأکید خاصی بر قرائت قرآن در این ماه شده، اما به‌راستی چه رابطه ای بین قرائت قرآن و ماه رمضان وجود دارد که این‌گونه به‌طور خاص بر قرائت آن در این ماه بزرگ تأکید شده است؟



:: برچسب‌ها: قرآن , رمضان, حدیث, روزه, ,
نويسنده : علی


افشاگری میرکاظمی علیه دولت و وزیر ارشاد

در جلسه علنی مجلس مورخه 19 خردادماه 1394، موضوع سئوال ملی سید مسعود میرکاظمی، وتعدادی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ازعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت ایجاد محدودیت در برخی مطبوعات برای آزادی بیان مطرح شد.



:: برچسب‌ها: فرهنگ, استیضاح, فشاربه صدا وسیما, خفقان , برخورد دوگانه, روزنانه های ضد ارزشی, حذف روزنامه های منتقد از نشستهای دولت, ,
نويسنده : علی


مراحل سیر الی الله از دیدگاه علامه طباطبایی

از مرحوم علامه طباطبایی(ره) دربارة «مراحل سیر الی الله» سؤال شده و آن عالم ربانی به آنها پاسخ داده است. در اینجا نظر شما را به این پرسش و پاسخها جلب میکنیم:



:: برچسب‌ها: سیروسلوک, طباطبایی, قرآن, عبودیت,
نويسنده : علی


خدا خیلی نزدیک است
ما خلق نشده ایم که چند روزی را به خوردن و آشامیدن بگذریم و عمر خود را در پی آرزوهای شیرین و واهی سر کنیم.ما خلق شده ایم که راه تعالی را طی کرده و محبوب حضرت دوست شویم.

امام علی علیه السلام در خطبه همام یکی از صفت های متقین را ، تجارت پر سود (تجارة مربحه) بیان می دارند.متقین در این تجارت پر سود و منفعت ، دنیا را می دهند و در برابرش بهشت و رضوان الهی را به دست می آورند.

 



:: برچسب‌ها: خدا, علی همام, رجب, شعبان, رمضان, فضیلت, ,
نويسنده : علی


نقش موثر ایثار و ارزش های الهی در بهبود اخلاق اجتماعی
یکی از آموزه های زیبای دین مبین اسلام  پاسخ دادن بدی با نیکی است؛ که در قرآن کریم به آن اشاره شده است. خداوند عزیز در کتاب آسمانی فرموده است: «وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَكَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ [فصلت/ 34] هرگز نیكی و بدی یكسان نیست، بدی را با نیكی دفع كن، تا دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صمیمی شوند!» و همچنین این صفت را مخصوص به عده ی خاصی می کند؛ «وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ[فصلت/ 35] اما به این مرحله جز كسانی كه دارای صبر و استقامتند نمی‏ رسند، و جز كسانی كه بهره عظیمی از ایمان و تقوا دارند به آن نائل نمی‏ گردند.»
 


:: برچسب‌ها: ایثار, ارزشها, انفاق, صبر, ,
نويسنده : علی


برترین مهربانیها

بسم الله الرحمن الرحیم

با نظرکردن به  عالم هستی می بینیم که رحمت الهی همه اشیاء رافراگرفته است. و نشانه های لطف و رحمت او در عالم هستی جلوه گراست. خدای آسمانها و زمین خدای مهربانی ورأفت است. دین اسلام دین رحمت و مهربانی و قرآن کریم کتاب مهربانی است. 113سوره از114 سوره قرآن کریم با نام رحمنِ رحیمِ آغازشده است. و در سوره نمل دو مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم آمده است که جمعا 114بسم الله الرحمن الرحیم ذکر شده است.  آیات قرآن کریم نیز آیات رحمت ومهربانی است. یکی از نام های زیبای خداوند، ارحم الراحمین است که در بعضی آیات قرآن کریم آمده است مانند آیه«وَأَیُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ [انبیا /83] و ایوب را [یاد كن] هنگامى كه پروردگارش را ندا داد كه به من آسیب رسیده است و تویى مهربانترین مهربانان.» و آیه «قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَیْهِ إِلاَّ كَمَا أَمِنتُكُمْ عَلَى أَخِیهِ مِن قَبْلُ فَاللّهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» [یوسف/ 64] [یعقوب] گفت آیا همان گونه كه شما را پیش از این بر برادرش امین گردانیدم بر او امین سازم پس خدا بهترین نگهبان است و اوست مهربانترین مهربانان.



:: برچسب‌ها: امام حسین{ع}, عرفه, مهربانی,
نويسنده : علی


هسته ای

حرفهای صریح 3نماینده روی آنتن زنده سیما در باره مذاکرات هسته ای،زیاده خواهی های غرب و نقش مجلس

 

بین الملل > انرژی‌ هسته‌ای - سه نماینده مجلس در یک میزگرد تلویزیونی درباره نقش مجلس به خصوص کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، صحبت کردند. رئیس کمیته هسته ای مجلس هم اعلام کرد تیم مذاکرات جزئیات را به مجلس نمی گوید.

مجری گفتگوی ویژه خبری 5شنبه شب در شبکه 2 سیما  از علاءالدین بروجردی که به صورت حضوری در این میزگرد شرکت داشت، پرسید:مجلس در این بین چه کاره است؟ آیا فعال است یا منفعلانه عمل می کند؟

علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ گفت: حتما به خاطر می آورید در مجلس هفتم بعد از دوران سختی ها و تحمیل ها به ملت که در مقطعی همه فعالیتها متوقف شد و دولت وقت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرد، مجلس نقش تاریخی ایفا کرد و دولت را مکلف کرد پروتکل را اجرا نکند و به فعالیتهای هسته ای ادامه دهد و دولت مکلف به تولید 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای شد. امروز هم همان وضعیت است. ما در حال رصد اوضاع هستیم. در مجلس تاکنون 4 طرح را مطرح کرده اند. فوریت یک طرح هم اسفند گذشته، در صحن تصویب شد ولی در جلسه کمسیون 4 طرح بررسی شد و در یک طرح واحد به جمع بندی رسید و در دستور جلسه روز یکشنبه آینده کمیسیون قرار دارد تا تصویب شود و به صحن برود.



:: برچسب‌ها: مذاکرات ژنو2, 5+1, سهل انگاری مجلس , غیر شفاف بودن دولت , ,
نويسنده : علی