رهبر انقلاب بار دگیر کاستی دولت را جبران کرد

فرهنگی اجتماعی

رهبر انقلاب بار دگیر کاستی دولت را جبران کرد

در شرایطی که طی روزهای گذشته و پس از رویداد مصیبت بار در صحرای منا، تمامی نگاه ها به سوی وزارت امور خارجه متمرکز شده بود و منتظر بودند وزارت امور خارجه دولت یازدهم به وظیفه خود در تحقق خواسته و حقوق مردم ایران عمل نمایند، اما در مقابل وزارت امور خارجه کشورمان و سایر مسئولان دولت یازدهم به انتظار نشسته بودند تا از سوی مسئولان عربستان بابی برای مذاکره باز نمایند. مساله ای که نتنها نتیجه قابل توجه ای با خود  به دنبال نداشت بلکه در مقابل جسارت آل سعود در برابر دولت ایران را افزایش داد. مساله ای که موجب شد رهبر انقلاب بار بی مسئولیتی دولت یازدهم را به تنهایی به دوش گیرند و به این نحو خلاء حضور دولت در احقاق حقوق مردم ایران را ترمیم نمایند.

در حالی که رئیس جمهور کشورمان حاضر نشد برای پیگیری واقعه مصیبت بار منا و تسلای بازماندگان فاجعه منا، سفر خود به سازمان ملل را نیمه کاره رها کند و به ایران بازگردد و از سوی دیگر وزیر امور خارجه کشورمان نیز به روبان مشکی و چند اظهار تأسف در مصاحبه‌ها بسنده کرد و ترجیح داد واکنش خود به این رویداد بزرگ را در این سطح نگاه دارد و با واسطه قرار دادن امیر کویت برای مذاکره با عربستان نتیجه ای در این خصوص به دست آورد، اما با این وجود این سیاست دستاوردی با خود به دنبال نداشت تا جایی که در خواست ظریف برای دیدار با وزیر خارجه عربستان به نتیجه نرسید و با سردی رد شد. در این باره علی جنتی می گوید:

«وزیر امور خارجه کشور در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد».

اما با ادامه دار شدن روند دولت یازدهم در پیگیری واقعه و پس از مواجهه با در بسته از سوی عربستان در صدور ویزا برای ورود هیئت بررسی ایرانی به سرپرستی وزیر ارشاد ناصحیح بودن سیاست های دولت یازدهم نمایان تر شد.

اما در غیاب جای خالی دولت یازدهم در پیگیری خواسته مردم ایران و با ادامه دار شدن شکست های دولت در نتیجه گیری از سیاست انفعالی خود در این زمینه، رهبر انقلاب با ورود به این موضوع خلاء بی تدبیری دولت یازدهم را ترمیم نمودند. سخنانی که  حکايت از طراحي خاص ايشان براي عبور دادن دولت يازدهم از يکي از حساس ترین مقاطع و بهبود چهره مخدوش شده دولت در اجرای وظایف خود دارد.

در همین راستا حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر با اشاره به حادثه تأسف بار و خونين منا و با اشاره به لزوم تشکيل کميته حقيقت ياب با حضور کشورهاي اسلامي و از جمله ايران، گفتند: «دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان باختگان به وظايف خود عمل نمي کند و جمهوري اسلامي ايران نيز تاکنون با خويشتنداري و ادب اسلامي، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما اين را بدانند که اندک بي احترامي به دهها هزار نفر از حجاج ايراني در مکه و مدينه و عمل نکردن به وظايف براي انتقال ابدان مطهر، عکس العمل سخت و خشن ايران را در پي خواهد داشت».

ساعاتی پس از هشدار صریح رهبر معظم انقلاب به آل سعود، وزارت بهداشت عربستان با انتشار بیانیه ای رسما وعده داد تا هیچ جسد ایرانی را در مکه دفن نمی کند و از سوی دیگر نیز مجوز خروج و انتقال اجساد را فورا صادر کند.

در همین راستا رییس سازمان حج و زیارت کشورمان چندی پیش در مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر انقلاب گفت: «پس از بیانات مقام معظم رهبری در روز گذشته (چهارشنبه)، گفتمان و ادبیات مقامات عربستانی به صورت کاملا مشهود تغییر کرده است».

همین سخنان رهبر انقلاب بود که به کمک دولت یازدهم آمد و این قابلیت را در بین مسئولان دولت یازدهم ایجاد نمود تا به موضع گیری در خصوص فاجعه منا بپردازند. در همین راستا علی جنتی در نامه ای اعتراضی و شدید اللحن خطاب به وزیر حج عربستان اعتراض خود را نسبت به حوادث پیش آمده در منا، نحوه رسیدگی به مجروحان و اهمال کاری در انتقال پیکرهای حجاج جانباخته به کشورمان ارسال دارد  تا شاید به این وسیله گامی رو به جلو بردارند.

در این نامه جنتی ضمن تاکید بر مسئولیت وزارت ارشاد در امور حج جمهوری اسلامی ایران، مراتب اعتراض شدید را نسبت به عدم صدور روادید برای هیات ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران، سرکشی و رسیدگی به امور حجاج جان باخته و مصدومان این حادثه اعلام و بر رسیدگی هرچه سریع تر در این زمینه تاکید کند.

از سوی دیگر حسن روحانی نیز که تا کنون مواضعی کاملا رسمی و نه چندان موثر به زبان آورده بود بعد از بیانات صریح و شدید الحن مقام معظم رهبری، صبح امروز و در مراسم استقبال  رسمی از اولین کاروان حجاج جانباخته در منا طی سخنانی گفت: «زبان ما در این حادثه زبان عواطف، برادری و ادب بوده است و در جای لازم هم از زبان دیپلماسی استفاده شده و اگر هم لازم باشد جمهوری اسلامی ایران از زبان اقتدار خودش نیز استفاده خواهد کرد».

در مجموع نتیجه دو سال رویکرد خنده در دیپلماسی و صدور پیام تبریک به وزیر خارجه عربستان خود را در واقعه منا به نمایش گذاشت تا شاید مسئولان دولت یازدهم به نا صحیح بودن مسیر اتخاذ شده برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی آگاه تر شوند. اما نکته ای که در این زمینه بیش از همه خود نمایی می نماید غفلت و اهمال دولت یازدهم در انجام وظایف محوله و بی تدبیری در مدیریت این بحران است. مساله ای که باعث شد در خلا تدبیر صحیح دولت در این خصوص رهبر انقلاب بار دیگر به این عرصه ورود نمایند و این موضوع را مدیریت نمایند. 

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: دیپلماسی لبخند, سیاست ترس, بیتدبیری, منا, حجاج, شجاعت امام خامنه ای, تحقیرملت,
نويسنده : علی