برترین مهربانیها

فرهنگی اجتماعی

برترین مهربانیها

بسم الله الرحمن الرحیم

با نظرکردن به  عالم هستی می بینیم که رحمت الهی همه اشیاء رافراگرفته است. و نشانه های لطف و رحمت او در عالم هستی جلوه گراست. خدای آسمانها و زمین خدای مهربانی ورأفت است. دین اسلام دین رحمت و مهربانی و قرآن کریم کتاب مهربانی است. 113سوره از114 سوره قرآن کریم با نام رحمنِ رحیمِ آغازشده است. و در سوره نمل دو مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم آمده است که جمعا 114بسم الله الرحمن الرحیم ذکر شده است.  آیات قرآن کریم نیز آیات رحمت ومهربانی است. یکی از نام های زیبای خداوند، ارحم الراحمین است که در بعضی آیات قرآن کریم آمده است مانند آیه«وَأَیُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ [انبیا /83] و ایوب را [یاد كن] هنگامى كه پروردگارش را ندا داد كه به من آسیب رسیده است و تویى مهربانترین مهربانان.» و آیه «قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَیْهِ إِلاَّ كَمَا أَمِنتُكُمْ عَلَى أَخِیهِ مِن قَبْلُ فَاللّهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» [یوسف/ 64] [یعقوب] گفت آیا همان گونه كه شما را پیش از این بر برادرش امین گردانیدم بر او امین سازم پس خدا بهترین نگهبان است و اوست مهربانترین مهربانان.»

 واژه زیبای هو ارحم الراحمین او از همه مهربانها به آفریده هایش مهربانتر است.  قبل و بعد از تولد رحمت الهی وجود انسان را فراگرفته است. مظهر مهربانی او را در وجود پر از لطف مادر تجلی یافته است. که انسان در طول عمر خویش این مهربانی و لطف را لمس می کند. امام حسین(علیه السلام) این نعمت گرانقدر را در دعا یاد آوری فرموده است, امام مهربانی درمناجات با پروردگار می فرماید: «و کفلتنی الامهات الرواحم.[1] (الهی) مادرهای مهربان را سرپرست من قراردادی.» همه اینها نشانه رحمت و مهربانی پروردگار عزیز است. و نشانگر این است که پروردگار عالم خدای مهربانی، و دین اسلام دین رحمت و مهربانی و قرآن کریم کتاب مهربانی است.

یکی از نعمت های بزرگ پروردگار وجود مبارک پیامبر اعظم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) است. که حضرت حق او را به همه عالم هستی عنایت فرموده است. حضرت محمّد(صلّی الله علیه وآله وسلّم) برترین الگوی مهربانی و اخلاق نیک و زیبا است. خداوند سبحان در قرآن کریم پیامبر عزیز اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) را به رأفت و مهربانی توصیف نموده است.

«لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ[توبه128] قطعا براى شما پیامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بیفتید به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است.» وجود نازنین پیامبراسلام(صلّی الله علیه وآله وسلّم) رحمت برای جهانیان است. خداوند در سوره انبیا می فرمابد: «وما ارسلناک الا رحمه للعالمین[انبیاء/ 107]ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.» مهربانی یکی از بارزترین شاخصه های پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) است. که باید برای مسلمین وجامعه بشری الگو قرار گیرد. «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِیرًا[احزاب/ 21] برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیكوئی بود، برای آنها كه امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند، و خدا را بسیار یاد می‏كنند.» رسول خوبیها الگوی مهربانی است. پس باید ایشان را الگو قرارداده و با دیگران مهربان باشیم.

این مهربانی اختصاص به انسان ندارد؛ بلکه علاوه بر محبت نسبت به انسان ها باید به سایر آفریده های الهی نیز مهر بورزد. دین اسلام  پیروان خود را به مهربانی و ترحم نسبت به حیوانات سفارش فرموده است. چنانکه در سیره پیامبر گرامی اسلام(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و ائمه معصومین(علیهم السلام) نیز این مهربانی و ترحم به چشم می خورد.

. اگر  پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله وسلّم) الگوی مهربانی برای ماست. وظیفه همه ما این است که با استعانت از ذات نازنین حضرت حق، با استفاده از تمامی امکانات و ابزار و تکنولوژی جدید این مهربانی را که موجب خشنودی خداوند سبحان است و در ذات اسلام وجود دارد. در خود و فرزندان و خانواده و جامعه و امت اسلامی و تمامی انسانها تبلیغ و نهادینه کنیم.  و در ترویج مهربانی در جامعه نقش ایفا نموده و غل و زنجیر خشونت را که به روح انسانها پیچیده است و پیامبر مهربانی برای برداشتن آن و برداشتن تمامی غل وزنجیرها آمده است، با عنایت ایشان از عالم بشریت برداریم. چرا که از برنامه های شیطان بزرگ و دیگر شیاطین ترویج خشونت و فساد با استفاده از همه امکانات، فیلم ها، اینترنت، ماهواره و ابزار جدید در بین نسل نو و ملل جهان است.

که این ترویج خشونت بر خلاف آیین مهربانی اسلام و رهنمودهای اخلاقی قرآن کریم و خلاف سیره پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) است. باید با بصیرت این ترفند شیطان بزرگ را شناخته و به جامعه آگاهی دهیم که از پخش و دیدن صحنه های خشونت خودداری نمایند. چرا که آثار مخرب و زیانبار روحی و روانی این صحنه ها سلامت جامعه راتهدید می کند. باید خانواده و فرزندان را نیز از دیدن آن محافظت کنیم تا روح وخانواده و جامعه سالم داشته باشیم.

این همه آیات رحمت و مهرورزی که در قرآن کریم(کتاب تشریع) و در قرآن مصور یعنی عالم طبیعت به چشم می خورد و چشم و دل بیننده را روشن می کند، چه شده است که جریان های تکفیری و گروه کوردل داعش اینها را نمی بینند، و این مهربانی در رفتار و کردار آنها دیده نمی شود؟

«أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا[محمد/ 24] آیا به آیات قرآن نمى‏ اندیشند یا[مگر] بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است.» این گروه ها از صراط مستقیم و اخلاق قرآنی و خلق عظیم رسول الله (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فاصله زیادی گرفته اند. و با جداشدن از عترت، به سرعت در حال پیمودن راه گمراهی هستند و سراسیمه به سوی آتشی که با اعمال خود افروخته اند پیش می روند. انسانی که باید خلیفه الهی در صفات زیبای او و جانشین او در مهربانی و عدالت باشد. خشم و غضب شیطانی و ظلم را سرلوحه کار خود قرار داده است. باید از گروه داعش پرسید, اگر رسول الله(صلّی الله علیه وآله وسلّم) در اخلاق نیک و مهرورزی الگوی مسلمانان است٬ الگوی شما در جنایات نسبت به شیعه و سنی, کودک و بزرگ، و زن و مردکیست؟ آیا شیطان رئیس و امام و پیشوای شما به سوی آتش نیست؟ اگر بر طبق قرآن کریم، خداوند نسبت به بندگانش ارحم الراحمین(مهربان ترین مهربانان) است. چرا شما بویی از این رحمت نبرده اید؟ اگر پیامبراعظم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) برای جهانیان رحمت است، چرا شما موجب زحمت و اذیت و ظلم بندگانی هستید که نماز می خوانند و در مقابل پروردگار رکوع و سجده می کنند. و شهادت لااله الا الله و محمد رسول الله(صلّی الله علیه وآله وسلّم) بر زبان دارند. و به جای حمله به آمریکا و اسراییل و دشمنان اسلام به مسلمین حمله می کنید؟ بهتر است که برای رهایی از این باتلاق آتشین به قرآن کریم و سیره رسول مهربانی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و اهل بیت او رجوع کنید.

هدیه به روح مطهر پیامبر مهربانی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و آل پاک او صلوات (اللهم صلّ علی محمد و وآل محمد و عجل فرجهم )

منبع:

1] دعای عرفه، امام حسین(علیه السلام)





نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: امام حسین{ع}, عرفه, مهربانی,
نويسنده : علی