پاسخ مرد فقیر به توانگری که تحقیرش کرده بود

فرهنگی اجتماعی

پاسخ مرد فقیر به توانگری که تحقیرش کرده بود

 

پاسخ مرد فقیر به توانگری که تحقیرش کرده بود

  امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: مردی ثروتمند، با لباس تمیز و مرتّب، نزد رسول خدا صلی الله علیه و اله نشست. سپس مرد فقیر و چرکْ جامه ای آمد و کنار مرد ثروتمند نشست. ثروتمند، لباس خود را جمع کرد.

پیامبرصلی الله علیه و اله فرمود: ایا ترسیدی که از فقر او به تو برسد؟. 

گفت:نه!.

 

فرمود: ترسیدی که از ثروت تو به او بچسبد ؟

 

گفت: نه!

 

فرمود: ترسیدی لباس پاکیزة تو را چرکین و چروک کند؟ گفت: نه!

 

فرمود: پس چرا لباس خود را از او دور کردی ؟ 

 

گفت: یا رسول الله ! شیطان من، هر فعل قبیحی را در نظر من زینت می دهد و هر خوبی را زشت می نماید، در عوض این عمل، نصف دارایی خود را به او بخشیدم.

 

پیامبر صلی الله علیه و اله از فقیر پرسید: نصف دارایی او را قبول می کنی؟ فقیر گفت: نه!

 

ثروتمند پرسید: برای چه ؟

 

گفت: می‌ترسم آن حالتی که برای تو پدید آمددر من هم پیدا شود!

 

 

متن حدیث: 

 

و قال في حديث آخر : جاء رجلٌ موسر إلى رسول الله صلی الله علیه و اله نقيّ الثوب ، فجلس إلى رسول الله ، فجاء رجلٌ معسر درن الثوب فجلس إلى جنب الموسر ، فقبض الموسر ثيابه من تحت فخذيه.

 

فقال له رسول الله صلی الله علیه و اله: أخفت أن يمسّك من فقره شيء؟ قال : لا ، قال : فخفت أن يصيبه من غناك شيء؟ قال : لا ، قال : فخفت أن يوسّخ ثيابك؟ 

 

قال: لا، قال: فما حملك على ما صنعت؟ فقال : يا رسول الله انّ لي قريناً يزيّن لي كلّ قبيح ، ويقبح لي كلّ حسن ، وقد جعلت له نصف مالي.

 

فقال رسول الله صلی الله علیه و اله للمعسر : أتقبل؟ قال : لا ، فقال له الرجل : ولم؟ قال : أخاف أن يدخلني ما دخلك 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: امام صادق, فقیر, ثروتمند, رسول خدا, چرکین, دارایی, حدیث, ,
نويسنده : علی