فرهنگی اجتماعی

حبل المتین عالمان عارف

 

توسل به اهل بیت عصمت و طهارت - سلام الله علیهم - ، از عناصر اصلی حیات عارفانه علما سالك و پویندگان راه حق و حقیقت بوده است.

زندگی و حیات انسان را می توان به كوره راههای پر پیچ و خمی تشبیه نمود كه برای گذر از آنها به ابزار و وسائل خاصی نیاز است. این ابزار و وسائط، زمینه حركت بی خطر انسان در كنار پرتگاههای عظیم و هولناك را فراهم آورده و به یك تعبیر، سفینه نجات طایفه بشر شمرده می شوند. یكی از این وسائط و وسائلی كه خداوند در اختیار انسان قرار داده تا وی با تمسك به آنها، از فراز مشكلات عبور كرده و به سر منزل مقصود برسد، توسل به اهل بیت عصمت و طهارت - سلام الله علیهم اجمعین - است كه به مثابه یك اكسیر شفابخش، شفای آلام جسمی و روحی ابناء بشر، و بویژه دوستداران مكتب اهل بیت - علیهم السلام - بوده و هستند.



:: برچسب‌ها: اهل بیت, توسل, عارف , سالکان, وسیله تقرب, ,
نويسنده : علی


محبت خدا

 

امام صادق (ع) در مورد عشق و محبت خدا بيان مي دارد كه دل مومن وقتي از عشق خدا پر شد ديگر كسي نمي تواند در اين دل نفوذ كند و نمي تواند كسي يا چيزي دل را از ياد خدا غافل كند بنابراين خود اين بنده كه عاشق خداوند است از هر شغلي كه او را مشغول به غير خدا كند و هر ذكري كه غير از ياد خدا باشد دوري ميكند يعني قدرت دوري كردن براي او پيدا شده است اما اوايل راه چون محبت خدا در دل او قوي نبود اين بنده خدا زود تحت تاثير غفلت و اهل غفلت قرار مي گرفت



:: برچسب‌ها: محبت خدا, عشق, غفلت, ذکرخدا, رفع بلا, بنده خدا برکت مردم, عشق خدا,
نويسنده : علی


آيا هر گريه اي نزد خدا ارزش دارد؟

 

براي بررسي اينكه كدام گريه داراي ارزش است ،لازم است كه در انواع آن بحث مختصري داشته باشيم .
راستي چرا انسان گريه مى كند؟ و منشأاين تأثر، كه عموما به صورت قطره هاى اشك برگونه ها فرو مى غلتد كجاست؟ روان شناسان, هنوز نتوانسته اند در اين باره, نظر دقيقى ابراز دارند فقط گفته اند: هنگامى كه نمى توانيم, يا نمى خواهيم كه احساسات خود را با كلمات بيان كنيم, فعل وانفعالاتى در درون ما صورت مى گيرد, كه خود به خود اشك ما جارى مى شود.(1 )اما آنچه را تجربه هم نشان مى دهد, اين است كه ابراز تاثر به وسيله گريه يا خنده, از نشانه هاى طبيعى و تعادل مزاج آدمى است, به طورى كه اگر كسى خنده و گريه نداشته باشد, مى توان جنبه روانى او را, نامتعادل و غير طبيعى توصيف نمود, چنان كه اشخاصى كه, هم خنده دارند و هم گريه ـ وبه اين وسيله غمها وافسردگى هاى خويش را تخليه مى كنند ـ از سلامت جسم و روح, و نيز از نشاط و تحرك بهترى, درصحنه كار و تلاش زندگى برخوردار مى باشند.
تفسير بيشتر نقش اشك و گريه, كه جنبه علمى دارد, بايد در جاى خود مورد بررسى قرار گيرد, ما در اين مقال به جنبه پيام رسانى گريه, اجر و پاداش معنوى آن, سيره پيشوايان دين, سفارش آنان به گريه در قالب سوگوارى و فلسفه و آداب عزادارى, مى پردازيم.



:: برچسب‌ها: گریه, مفید , گریه مفید, انواع گریه, گریه عجز , گریه پشیمانی , گریه شوق, گریه رحم, گریه غم, گریه فراق, ,
نويسنده : علی


ثواب های ماه رمضان به چه کسانی می رسد؟

در روایات ثواب ها و نتایج فراوانی برای کسی که در ماه رمضان روزه گرفته و اعمال آن را انجام دهد ذکر شده، تا آنجا که در خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) حتی برای کسانی که تنها روزه می گیرند ثواب های بیشماری ذکر کرده است.

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در این خطبه می فرماید:«  أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ؛نفسهاى شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهاى شما مستجاب است.»[1]

یا آنکه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) درباره ثواب خواندن قرآن در این ماه می فرماید:« من تلا فیه آیة من القرآن كان له مثل اجر من ختم القرآن فى غیره من الشهور؛اگر كسى در این ماه یك آیه از قرآن تلاوت كند، ثوابش مثل كسى است كه در غیر ماه رمضان یك ختم قرآن كرده است.»[2]



:: برچسب‌ها: ثواب, روزه , رمضان, قرآن, روزه اعضاء, ,
نويسنده : علی


تلاوت قرآن در ماه رمضان، در آئینه روایات

ماه رمضان که می‌رسد مجالس متعدد ختم قرآن در مساجد و حتی منازل برگزار می‌شود و از این رهگذر انس و الفت مردم در ماه رمضان که بهار قرآن نامیده شده بیشتر می‌گردد.

در روایات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تأکید خاصی بر قرائت قرآن در این ماه شده، اما به‌راستی چه رابطه ای بین قرائت قرآن و ماه رمضان وجود دارد که این‌گونه به‌طور خاص بر قرائت آن در این ماه بزرگ تأکید شده است؟



:: برچسب‌ها: قرآن , رمضان, حدیث, روزه, ,
نويسنده : علی


افشاگری میرکاظمی علیه دولت و وزیر ارشاد

در جلسه علنی مجلس مورخه 19 خردادماه 1394، موضوع سئوال ملی سید مسعود میرکاظمی، وتعدادی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ازعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت ایجاد محدودیت در برخی مطبوعات برای آزادی بیان مطرح شد.



:: برچسب‌ها: فرهنگ, استیضاح, فشاربه صدا وسیما, خفقان , برخورد دوگانه, روزنانه های ضد ارزشی, حذف روزنامه های منتقد از نشستهای دولت, ,
نويسنده : علی


مراحل سیر الی الله از دیدگاه علامه طباطبایی

از مرحوم علامه طباطبایی(ره) دربارة «مراحل سیر الی الله» سؤال شده و آن عالم ربانی به آنها پاسخ داده است. در اینجا نظر شما را به این پرسش و پاسخها جلب میکنیم:



:: برچسب‌ها: سیروسلوک, طباطبایی, قرآن, عبودیت,
نويسنده : علی


خدا خیلی نزدیک است
ما خلق نشده ایم که چند روزی را به خوردن و آشامیدن بگذریم و عمر خود را در پی آرزوهای شیرین و واهی سر کنیم.ما خلق شده ایم که راه تعالی را طی کرده و محبوب حضرت دوست شویم.

امام علی علیه السلام در خطبه همام یکی از صفت های متقین را ، تجارت پر سود (تجارة مربحه) بیان می دارند.متقین در این تجارت پر سود و منفعت ، دنیا را می دهند و در برابرش بهشت و رضوان الهی را به دست می آورند.

 



:: برچسب‌ها: خدا, علی همام, رجب, شعبان, رمضان, فضیلت, ,
نويسنده : علی


نقش موثر ایثار و ارزش های الهی در بهبود اخلاق اجتماعی
یکی از آموزه های زیبای دین مبین اسلام  پاسخ دادن بدی با نیکی است؛ که در قرآن کریم به آن اشاره شده است. خداوند عزیز در کتاب آسمانی فرموده است: «وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَكَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ [فصلت/ 34] هرگز نیكی و بدی یكسان نیست، بدی را با نیكی دفع كن، تا دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صمیمی شوند!» و همچنین این صفت را مخصوص به عده ی خاصی می کند؛ «وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ[فصلت/ 35] اما به این مرحله جز كسانی كه دارای صبر و استقامتند نمی‏ رسند، و جز كسانی كه بهره عظیمی از ایمان و تقوا دارند به آن نائل نمی‏ گردند.»
 


:: برچسب‌ها: ایثار, ارزشها, انفاق, صبر, ,
نويسنده : علی


برترین مهربانیها

بسم الله الرحمن الرحیم

با نظرکردن به  عالم هستی می بینیم که رحمت الهی همه اشیاء رافراگرفته است. و نشانه های لطف و رحمت او در عالم هستی جلوه گراست. خدای آسمانها و زمین خدای مهربانی ورأفت است. دین اسلام دین رحمت و مهربانی و قرآن کریم کتاب مهربانی است. 113سوره از114 سوره قرآن کریم با نام رحمنِ رحیمِ آغازشده است. و در سوره نمل دو مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم آمده است که جمعا 114بسم الله الرحمن الرحیم ذکر شده است.  آیات قرآن کریم نیز آیات رحمت ومهربانی است. یکی از نام های زیبای خداوند، ارحم الراحمین است که در بعضی آیات قرآن کریم آمده است مانند آیه«وَأَیُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ [انبیا /83] و ایوب را [یاد كن] هنگامى كه پروردگارش را ندا داد كه به من آسیب رسیده است و تویى مهربانترین مهربانان.» و آیه «قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَیْهِ إِلاَّ كَمَا أَمِنتُكُمْ عَلَى أَخِیهِ مِن قَبْلُ فَاللّهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» [یوسف/ 64] [یعقوب] گفت آیا همان گونه كه شما را پیش از این بر برادرش امین گردانیدم بر او امین سازم پس خدا بهترین نگهبان است و اوست مهربانترین مهربانان.



:: برچسب‌ها: امام حسین{ع}, عرفه, مهربانی,
نويسنده : علی